Katonák és szülők váltják fel az autós oktatókat?

tolnamegyeihirek.hu - Katonák és szülők váltják fel az autós oktatókat?

Hamarosan itt a szeptember, kezdődik az iskola. Az idei tanév attól is különleges, hogy a középiskolások ingyen szerezhetnek jogosítványt, ugyanis kísérleti jelleggel az oktatás részévé válik a KRESZ és az egészségügyi oktatás. Ami viszont ennél sokkal meglepőbb, hogy a gyakorlati képzés is ingyenes lesz, amit a Magyar Honvédség tart – közölte a totalcar.hu.

tolnamegyeihirek.hu - Katonák és szülők váltják fel az autós oktatókat?

A Magyar Honvédség szeptembertől 21 oktatóval, 30 tanulóautóval megkezdi a végzős középiskolások gyakorlati oktatását autóvezetésből. A Honvédség belépése az oktatásba megosztja a hivatásos oktatók véleményét.

A középiskolás diákok ingyenesen szerezhetik meg a KRESZ vizsgát, valamint a gyakorlati oktatást is, de ez még csak egy pilot program. 

A Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet egy szakmai bizottsággal közösen elméleti síkon foglalkozott azzal is, hogy bevezessék-e itthon is, hogy a szülők taníthatják vezetni gyereküket. Ezzel kapcsolatban is megoszlik a vélemény a hivatásos oktatók között.

Ehhez a programban résztvevő katonák egy féléves képzés keretében sajátíthatják el az elméleti és gyakorlati ismereteket. Viszont ha ezekre nem kerül sor a hat hónap alatt, akkor további három hónapot kapnak. A Honvédségen belül a jelentkezőknek olyan elvárásoknak kellett megfelelni, minthogy:

  • betöltötték 23. életévüket,
  • van középiskolai érettségijük,
  • legalább két éve rendelkeznek B kategóriás jogosítvánnyal.

A képzés augusztus 13-án lezárult, amit 21 fő végzett el sikeresen. Viszont hivatalosan ők B kategóriás szakoktató képesítést szereztek, ami egy könnyített oktatóképzés – derült ki a Honvédség válaszából.

Katonák és szülők

A Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet egy szakmai bizottsággal közösen elméleti síkon foglalkozott azzal is, hogy a szülők taníthassák-e vezetni a gyereküket. Az ötlet nem egy lázálom terméke, több nyugati országban bevett gyakorlat. Pető Attila szerint ez azért is érdekes felvetés, mert sok esetben – főleg vidéken – eleve ez a helyzet: gyerek a volánnál, apa/anya a jobbegyben. Az ötlet akár tehermentesítheti is az oktatót, például a technikai kezelés saját autón történő elsajátításával. 

Rengeteg kérdés adódik, köztük a legfontosabb a felelősségé: egy baleset során ki a felelős? A tanuló vagy a szülő? Ez országonként eltér, és mindegyik lehetőség mellett fel lehet tüntetni pro és kontra érveket. Továbbá az is jogos kérdés, hogy ha bevezetik, akkor a családi autót át kell-e alakítani vagy sem. Utóbbi azért is fontos kérdés, mert pont a napokban történt egy olyan, halálos baleset, ahol egy férfi épp a feleségét tanította vezetni. 

tolnamegyeihirek.hu - Katonák és szülők váltják fel az autós oktatókat?

Magyarországon a B kategóriás jogosítványhoz minimum 29 levezetett óra és 580 kilométer megtétele szükséges, legalább ennyi után mehet először vizsgázni egy tanuló. A legtöbben azonban ilyen kevés órából teljesen érthető módon nem tanulnak meg még vezetni, az átlagos óraszám a sikeres vizsgáig országosan 46-47 óra.

Az oktatók egy része úgy érzi, évek óta egyre nagyobb hangsúly van a sajtóban és a közvéleményben azon, milyen drága a jogosítvány. 

Köves Szilárd vezetéstechnikai oktató is kiemelte a Retro Rádió augusztus 8-i reggeli adásában: a drága jogosítvány tematizálása miatt született az ingyenesség ígérete, ebből jöhetett a honvédségi oktatás ígérete. A jelenleg oktatónak tanuló 27 katona [azóta megtudtuk, hogy ez végül csak 21 oktató lesz, a szerk.] természetesen kevés az összes középiskolás tanuló számára, így ezt követően került a köztudatba a szülői oktatás. Sokan kimondottan veszélyes ötletnek tartják ezt a magyar közúti viszonyok között, néhány oktató pedig azon a valamivel megengedőbb véleményen van, hogy az alapvető autókezelést nem baj, ha előre gyakorolják otthon, zárt területen, esetleg forgalom nélküli földúton. Már amennyiben a szülő hajlandó a saját autójával hazárdírozni, az ugyanis kevéssé valószínű, hogy az emberek tömegesen szeretnék beépítettni a 2-300 ezer forintos pótpedálokat a családi autóba.

Az első látásra legalább olcsónak tűnő ötlet amellett, hogy veszélyes, kontraproduktív is. 

Köves Szilárd szerint az oktatóknak sem az a lényege, hogy nagyszerűen tudnak vezetni, hanem az, hogy módszertan szerint tanítanak, mégpedig nemcsak technikát: a forgalomban vezetés tanulása közben az ember előre látni, előre gondolkodni, helyzeteket felismerni tanul meg. Itt az oktatóknak nagyon pontosan kell éreznie, mikor mit fog csinálni a tanuló, hol kell hagyni hibázni, hol kell közbelépni, balesetet megelőzni – egy rossz mozdulat még a jobb oldali pedálokkal felszerelt autókban is életekbe kerülhet.  

tolnamegyeihirek.hu - Katonák és szülők váltják fel az autós oktatókat?

Forrás: totalcar.hu / Fotó: Google, Illusztráció