Megérkezett Dombóvárra az első Thyssen-Henschel nagydízel

tolnamegyeihirek.hu - Megérkezett Dombóvárra az első Thyssen-Henschel nagydízel

Annak rendje és módja szerint megérkezett Dombóvárra a MÁV első, SU 175 002 pályaszámú Thyssen-Henschel dízelmozdonya, hogy a szükséges műszaki átalakítást követően esedékes hatósági engedélyeztetési eljárás után, várhatóan ősszel forgalomba álljon – írja az IHO.hu.

tolnamegyeihirek.hu - Megérkezett Dombóvárra az első Thyssen-Henschel nagydízel

A gépészeti telephely szakembereinek dolga abból a szempontból könnyűnek ígérkezik, hogy a mozdony műszaki rendszerei kifejezetten jól dokumentáltak. Az eredeti dán műszaki leírások fordítása megtörtént, illetve folyamatban van, ezekből is kiviláglik, hogy a tervezők az üzembiztonságra törekedtek, a gépezet felépítése egyszerű, a felhasznált anyagok minőségét nem érheti kifogás. A vezetőállások zajszigeteltek, alapfelszerelés a klíma és a szélvédőmosó. Ha a távvezérlési UIC-kábel, illetve a fűtési kábel nincs használatban, akkor azok levehetők, és a mozdonyon külön tárolóhelyük van. (Nálunk fix beépítésűek, és ezért jobban tönkremennek az időjárás, és járműmosás miatt.) Praktikus a hűtési rendszer: amikor áll a motor, a tetőventilátorok felett elhelyezett hűtőkből a víz egy, a géptérben lévő tartályba folyik, így csökkentve az elfagyás veszélyét. Él a mozdonyon a távvezérlés rendszere.

Figyelemre méltó megoldás, ha valamiért kiesik a vonatfűtési feszültség – amit a főgenerátor segédtekercselése szolgáltat –, akkor nem az történik mint nálunk, hogy széttárja a kezét a jegyvizsgáló: „mit csináljak, sajnos ez van”, hanem létezik egy szükségüzemi megoldás: a 6. számú vontatómotornak a kívánt mértékben csökkenti a rendszer az áramát, és ezzel helyettesíti a fűtési csatlásra jutó, kieső feszültséget.

Azokat az eredetileg ME, majd TME sorozatú mozdonyokat, amelyek ugyancsak bérgépként egy ideig Lengyelországban szolgáltak, a lengyel magánvasút saját színeire átfestette, de nem sokat adtak a látszatra: a festéket a rozsdás kasznira hordták fel, amit a magyarországi matricázás előtt el kell majd tüntetni. Amint az tudott, a dízelgépeket EVM-120 elektronikus vonatmegállító berendezéssel látják el – ennek a költségeire és az átalakítás tervezett időtartamára vonatkozó kérdéseiket még annak idején elküldték a MÁV sajtóosztályának, még azóta is várják a választ.

A magyar közlekedési hatóság 30 ezer kilométer futást ír elő a honosításhoz.

Előzmény:

a vasúttársaság a német Thyssen–Henschel által gyártott tizenöt jó állapotú, megbízható dízelmozdony igénybevételét tervezi a fentebb említett svéd lízingcégtől. A Svédországban TME sorozatú dízelmozdonyokat korábban a Dán Állami Vasúttársaság (DSB) használta távolsági intercity-forgalomban, onnan érkeztek a svéd Nordic Refinance-hoz. Utóbbival a MÁV–Volán-csoport leányvállalata, a MÁV Rail Tours köt szerződést, jelen állás szerint öt évre. A Start a mozdonyokat a MÁV Rail Tours Kft.-vel meglévő hatályos együttműködési megállapodás keretében veszi igénybe.

tolnamegyeihirek.hu - Megérkezett Dombóvárra az első Thyssen-Henschel nagydízel

Forrás / Fotó: iho.hu / Kiemelt Fotó: Facebook (Városunk Dombóvár)